Reklámvizsgálat
1. Reklámelőteszt:
- reklám tartalmát vizsgálja még vetítés előtt
- cél: erősségek és gyengeségek felmérése, iránymutatás a változásokhoz, megbecsülni, mennyire lehet hatékony, mennyire hordozza az üzenetet
- pl. TV reklámnál nem a végleges verzió, hanem az animatív (animatics) = megrajzolt kép + hang + zene kerül bemutatásra. Ezt eleve negatívabban ítélik meg, mint a filmet.
- pontosan méri a figyelemfelkeltő képességét
- hallteszt formában zajló kutatások
- a reklámot több másikkal együtt mutatják be, a márka-visszaemlékezésen keresztül mérhető választ ad, milyen irányba befolyásolja a márka imázsát
2. Reklámutóteszt/-hatékonysági vizsgálat:
- fókusz vetítés után a formai és tartalmi elemeken értékeli a média hatékonyságát is
- ill. hogy mennyire jutott el a célcsoporthoz az üzenet, hol találkoztak a reklámmal
2 fázisa:
1. Kampány előtti állapotfelmérés
- márka alapvető ismertségi adatait gyűjti be, az imázselemeket méri fel, ez viszonyítási alap a kampány utáni eredmények értékeléséhez
2. Kampány végét követő felmérés
- u.azok a kérdések
- extra kérdés: látta-e a reklámot, hol, mire emlékszik, mi volt az üzenete (kiderül, mennyit ért a célcsoport a reklámból)
- hogy változott a márka imázsa
A reklámkutatásról, reklámtesztről, reklám pre-tesztről a Piackutatás blogon az alábbi cikkekben olvashat bővebben:
Új közösségi reklám-tesztelési szolgáltatás
A reklámkutatás hosszú, lassú evolúciója
A PepsiCo szerint a piackutatás a kalapács, mely fején találhatja a kreatív szöget