Reader’s Digest: Új ötletek pénzszerzésre

Írta: Dián Tamás

Részint az internetnek köszönhetően számtalan új lehetőség kínálkozik arra, hogy kiegészítse jövedelmét, sőt, mint az alábbi példáinkból látható, adott esetben új irányt szabjon az életének.

Nyisson virtuális boltot!

Szakálné Gaál Monika öt éve elkezdett hímezni, és rendszeresen vásárolt kellékeket egy webáruházban. Egy éve aztán az internetes kereskedés tulajdonosa értesítette a 39 éves környei tanárnőt: eladná a vállalkozását. Monika gondolt egy merészet, és megvásárolta.

- Pedagógusi fizetésemhez mérten nem volt olcsó a kezimunkabolt.hu, de már 2003 óta működik, és háromezer regisztrált vásárlója van - mondja. - Egyébként ingyen is lehet webáruházat indítani, például a dimplaza.hu oldalon.

A tanárnő hamar belejött az internetes kereskedésbe. A virtuális üzlet rendeléseit kezelő program működése olyan egyszerű, hogy olykor 12 éves lánya is besegít neki. - Hetenként mindössze 7-8 órát foglalkozom az áruházzal - állítja. - Összegyűjtöm a megrendeléseket, áruért megyek és postázok. Lehetne nagyobb is a forgalmam, de ahhoz több időt kellene szánni új termékek kitalálására, bevezetésére.

A webáruház jelenleg a gyengébb hónapokban negyvenezer forint körüli hasznot hoz, de forgalmasabb időszakokban akár a kétszeresét is.

Csináljon pénzt a tehetségéből!

Akinek van valamilyen különleges képessége, pénzzé is teheti. Konczer Zoltán nyolc éve határozott úgy, hogy bohócként tesz szert pluszjövedelemre. Az akkor 32 éves férfi vagyonőrként dolgozott, és egy utazási kiállításon látott krumpliorrú nevettető adta neki az ötletet.

- Varrattam két garnitúra bohócruhát - meséli -, egy bűvészboltban vásároltam néhány eszközt, amelyekkel különböző trükköket lehetett bemutatni, az ötletadó "kolléga" pedig megtanított lufihurkákból figurákat hajtogatni. Ezután kitaláltam egy 25-30 perces műsort, és bejelentkeztem hétvégi fesztiválokra. Nem kértem pénzt, csak hogy a produkcióm után eladhassam a hajtogatott lufikat. - Ettől kezdve hétvégenként Zotyó bohócként szórakoztatta a kicsiket.

- Sok helyre rendszeresen visszahívnak, és én is rengeteg kellemes élménnyel gazdagodom - jelenti ki. - Előfordult például, hogy egy kisgyermek mindjárt az első találkozásunkkor a nyakamba ugrott. Immár saját weblapom is van: bohocszolgalat.hu.

Egy bohóc órabére 15-30 ezer forint között mozog, az egész napos megbízás külön megállapodás kérdése. Zoltánnak annyira bevált a vidám hétvégi keresetkiegészítés, hogy négy hónapja úgy döntött: főállású nevettető lesz. Pénzügyi tanácsadóként dolgozó felesége is gyakran elkíséri: ő sminkeli férjét, és arcfestéssel kedveskedik a gyerekeknek.

Vásároljon álruhában!

Van, akinek az a munkája, hogy vásárolnia kell. Több piackutató alkalmazza a mystery shopping, vagyis a próbavásárlás módszerét: munkatársaik inkognitóban tesztelnek kiszolgálást, ügyintézést, illetve szolgáltatást.

- Megbízóink főként arra kíváncsiak, miként kezelik munkatársaik a vevőket, illetve ügyfeleket, ajánlják-e az új termékeket - mondja Vizi Ferenc, a Forecast Research kutatásvezetője.

Az 53 éves budapesti Weinberger Márta, aki egy kis élelmiszerboltot vezet, másodállásban próbavásárlónak szegődött. Állítása szerint a Forecast Research számára végzett munkája eléggé összetett. - Minden feladat előtt részletes leírást kapok, hogy milyen szerepet kell eljátszanom, és mire kell figyelnem - mondja. - Ennél a munkánál fontos a jó memória is, hiszen a helyszínen nem lehet jegyzetelni, később viszont pontosan le kell írnom, amit tapasztaltam.

Az sem árt, ha a próbavásárlónak jók az idegei, mivel az árut, illetve szolgáltatást végül nem veszi meg: az üzlet nyélbe ütése előtt el kell tűnnie. Mártának erre bevált trükkjei vannak a mosdóba távozástól az "a férjemnél maradt a pénztárcám, mindjárt visszajövök" kezdetű kifogásig.

- Egy próbavásárlás átlagos honoráriuma 1000 forint - árulja el Vizi Ferenc -, amiben benne van a felkészülés, illetve a jegyzőkönyv megírása is.

Fotózzon pénzért!

Van érzéke a fotózáshoz? Úgy gondolja, hogy a képei akár egy újságban is megjelenhetnének? Regisztráljon a stockxpert.hu oldalon, amely tulajdonképpen egy virtuális fotóügynökség.

- A működési elv roppant egyszerű - magyarázza Pfaff András, a működtető HAAP Media Kft. társtulajdonosa. - Mi adunk egy weboldalt, ahová a fotósok feltölthetik a képeiket, és ezeket a műveket bárki megvásárolhatja.

A virtuális ügynökség titka az, hogy míg a professzionális fotóforgalmazó cégek több száz dollárt kérnek egy-egy alkotás jogdíjáért, addig itt a képeket néhány dollárért lehet megvenni. Ennek az a magyarázata, hogy a fényképek előállítása a forgalmazónak egy fillérjébe sem kerül. A bevételen az alkotó és a weboldal fele-fele arányban osztozik.

- Szinte minden amerikai újság vásárolt már tőlünk képet, de gyakori ügyfeleink a grafikai stúdiók is - mondja Pfaff András.

Nyulászi Zsolt 42 éves számítógépes programozó hat éve kezdett hobbiból fotózni. Először a természetben megörökített képeit töltötte fel a világhálóra, amióta azonban rábukkant a stockxpert.hu oldalra, már tudatosan olyan témájú fotókat készít, amelyekről sejti, hogy tömegigényt elégíthetnek ki. - Általában életmóddal és az üzleti élettel kapcsolatos képeket készítek - mondja.

A fotózásnak persze vannak szabályai. A képen például nem látszhat felismerhető márka, és csatolni kell a szereplő modellek nyilatkozatát. - Ezt csakis mellékállásként érdemes elkezdeni - állítja Nyulászi Zsolt. - A szükséges félprofi felszerelés 200-300 ezer forintba kerül. Egy hobbifotós havonta 20-50 dollárt kereshet, de aki kicsit több időt szán rá, egy év alatt összehozhatja akár a fényképezőgépe árát is.

Készítsen ötletes ajándéktárgyakat!

Az ózdi Sztrakayné Baraxa Éva 1993-ban az első gyermekével volt gyesen, amikor a kezébe került egy kézműves praktikákkal foglalkozó újság. Ezt látva kedvet kapott a szalvétaalapú képek készítéséhez. - Első olvasásra egyszerűnek tűnt - magyarázza. - Leválasztom a mintás szalvéta legfelső rétegét, ráragasztom egy falemezre vagy gipszöntvényre, majd a képet speciális lakkréteggel vonom be, és máris kész az esztétikus szobadísz.

Persze voltak nehézségek. A leheletvékony szalvéta rendszerint ráncos maradt. De az asszony nem nyugodott, amíg rá nem jött a tökéletes kivitelezés nyitjára. - Utána már könnyen ment minden - emlékszik vissza. - Nemcsak képeket készítettem, hanem díszítettem dobozkákat, kenyértartót, de még éjjeliszekrényt is.

Éva időközben visszament dolgozni a munkahelyére, egy cukrászdába eladónak, de a kézművességet nem hagyta abba. - Lassanként elterjedt a tevékenységem híre - mondja. - Egy tanárnő például felajánlotta, hogy beviszi az iskolába néhány munkámat, és egy kozmetikus is vállalta, hogy kiteszi az üzletében a képeimet.

A 35 éves nő immár sokféle egyedi ajándéktárgyat készít a hungarocellből kivágott és kifestett figuráktól a díszes cserepekig. Egy szalvétaképet 500-700, egy fadobozt 700-1200 forintért kínál. Két éve van saját honlapja is, egy esztendeje pedig úgy döntött: főfoglalkozású kézművessé válik.

- Amit csinálok, nem népművészet - jelenti ki -, de nem is tömegcikk, hiszen sokat dolgozom vele. Afféle kakukktojás vagyok az ajándéktárgy-készítők között. Ezért is lett a honlapom neve kakukktojas73.gportal.hu.

Kézbesítsen!

Ismert és elterjedt pluszkereseti lehetőség a reklámújságok kézbesítése. Nem véletlenül: a feladat egyszerű, és a munka mennyiségét is a jelentkező határozza meg.

- Aki csak napi két-három órát tud erre szánni, az annyi feladatot kap - állítja Antal Gábor, a terjesztéssel foglalkozó GMA Flyers ügyvezetője. - Az sincs kikötve, hogy az illető mely napszakban dolgozzon. Csak az a fontos, hogy az adott határidőig kivigye az újságokat és szórólapokat a kijelölt címekre. Egy mellékállású kézbesítő teljesítménytől függően 50-200 ezer forint között kereshet. A számlaképesség és az autó alapfeltétel.

A budapesti Szabó Péter futárként dolgozik, és mivel általában délig végez, utána újságkihordással egészíti ki jövedelmét.

- Egy lakótelepen 3-4 óra alatt akár 6-8 ezer reklámkiadványt is kézbesítek, de kertes övezetben természetesen sokkal kevesebbet - mondja a 40 éves férfi. Tudják ezt a megbízók is, ezért ez utóbbi területeken magasabb az egy újságra számított fizetség. - Havonta 60-120 ezer forint jön össze, de ennek a negyede elmegy benzinre és parkolásra - állítja.

Írói ambíciói is hozhatnak a konyhára

Számos weboldal létezik, ahol az önjelölt irodalmárok publikálhatják verseiket, novelláikat. Van olyan is, ahol fizetnek a feltöltött írásokért, például a Kántor Károly által indított virtus.hu.

- Az olvasók értékelhetik az egyes cikkeket, és ennek alapján naponta szétosztjuk a hirdetésekből befolyt pénzt az utolsó 24 órában megnyitott írások szerzői között - mondja. - Ezek kis összegek, eddig nem haladták meg a cikkenkénti ezer forintot. Általában akkor fizetünk, ha egy szerzőnek összejön 15 ezer forintnyi honorárium.

Ahhoz képest, hogy Amerikában egy ismertebb blogíró évente 50-70 ezer dollárt is keres, a virtus.hu tiszteletdíja szinte jelképesnek mondható, Kántor Károly szerint azonban a helyzet folyamatosan javul. - Minél többen publikálnak nálunk, annál nagyobb a hirdetési bevételünk, és így egyre többet tudunk fizetni a szerzőknek - mondja.

Maka Csilla egy jászberényi öntöde megbízott kereskedelmi vezetője, szabad idejében verseket és novellákat ír. A virtus.hu oldalon "Makacs" néven közölt művei 83 százalékos átlagos tetszési indexszel a legkedveltebbek közé tartoznak. - Eddig egy év alatt 17 340 forintot kerestem írással, de igazából nem ez számít - állítja. - Nekem sokkal többet jelent az olvasók és a többi szerző véleménye. Nemrég az itt közölt írásaimra felfigyelt egy folyóirat, és felkértek, hogy dolgozzam nekik is.

(Reader’s Digest)

 

Egyéb cikkek:

Piackutatás alapfogalmak (A-F)
Piackutatás alapfogalmak (H-K)
Piackutatás alapfogalmak (M-R)
Piackutatás alapfogalmak (S-V)

Online unplugged (2.)
Egy ajánlatkérő lelkivilága (megbízói archetípusok, 2/2.)

Írta: Dián Tamás

Részint az internetnek köszönhetően számtalan új lehetőség kínálkozik arra, hogy kiegészítse jövedelmét, sőt, mint az alábbi példáinkból látható, adott esetben új irányt szabjon az életének.

Nyisson virtuális boltot!
Szakálné Gaál Monika öt éve elkezdett hímezni, és rendszeresen vásárolt kellékeket egy webáruházban. Egy éve aztán az internetes kereskedés tulajdonosa értesítette a 39 éves környei tanárnőt: eladná a vállalkozását. Monika gondolt egy merészet, és megvásárolta.
- Pedagógusi fizetésemhez mérten nem volt olcsó a kezimunkabolt.hu, de már 2003 óta működik, és háromezer regisztrált vásárlója van - mondja. - Egyébként ingyen is lehet webáruházat indítani, például a dimplaza.hu oldalon.
A tanárnő hamar belejött az internetes kereskedésbe. A virtuális üzlet rendeléseit kezelő program működése olyan egyszerű, hogy olykor 12 éves lánya is besegít neki. - Hetenként mindössze 7-8 órát foglalkozom az áruházzal - állítja. - Összegyűjtöm a megrendeléseket, áruért megyek és postázok. Lehetne nagyobb is a forgalmam, de ahhoz több időt kellene szánni új termékek kitalálására, bevezetésére.
A webáruház jelenleg a gyengébb hónapokban negyvenezer forint körüli hasznot hoz, de forgalmasabb időszakokban akár a kétszeresét is.

Csináljon pénzt a tehetségéből!
Akinek van valamilyen különleges képessége, pénzzé is teheti. Konczer Zoltán nyolc éve határozott úgy, hogy bohócként tesz szert pluszjövedelemre. Az akkor 32 éves férfi vagyonőrként dolgozott, és egy utazási kiállításon látott krumpliorrú nevettető adta neki az ötletet.
- Varrattam két garnitúra bohócruhát - meséli -, egy bűvészboltban vásároltam néhány eszközt, amelyekkel különböző trükköket lehetett bemutatni, az ötletadó "kolléga" pedig megtanított lufihurkákból figurákat hajtogatni. Ezután kitaláltam egy 25-30 perces műsort, és bejelentkeztem hétvégi fesztiválokra. Nem kértem pénzt, csak hogy a produkcióm után eladhassam a hajtogatott lufikat. - Ettől kezdve hétvégenként Zotyó bohócként szórakoztatta a kicsiket.
- Sok helyre rendszeresen visszahívnak, és én is rengeteg kellemes élménnyel gazdagodom - jelenti ki. - Előfordult például, hogy egy kisgyermek mindjárt az első találkozásunkkor a nyakamba ugrott. Immár saját weblapom is van: bohocszolgalat.hu.
Egy bohóc órabére 15-30 ezer forint között mozog, az egész napos megbízás külön megállapodás kérdése. Zoltánnak annyira bevált a vidám hétvégi keresetkiegészítés, hogy négy hónapja úgy döntött: főállású nevettető lesz. Pénzügyi tanácsadóként dolgozó felesége is gyakran elkíséri: ő sminkeli férjét, és arcfestéssel kedveskedik a gyerekeknek.

Vásároljon álruhában!
Van, akinek az a munkája, hogy vásárolnia kell. Több piackutató alkalmazza a mystery shopping, vagyis a próbavásárlás módszerét: munkatársaik inkognitóban tesztelnek kiszolgálást, ügyintézést, illetve szolgáltatást.
- Megbízóink főként arra kíváncsiak, miként kezelik munkatársaik a vevőket, illetve ügyfeleket, ajánlják-e az új termékeket - mondja Vizi Ferenc, a Forecast Research kutatásvezetője.
Az 53 éves budapesti Weinberger Márta, aki egy kis élelmiszerboltot vezet, másodállásban próbavásárlónak szegődött. Állítása szerint a Forecast Research számára végzett munkája eléggé összetett. - Minden feladat előtt részletes leírást kapok, hogy milyen szerepet kell eljátszanom, és mire kell figyelnem - mondja. - Ennél a munkánál fontos a jó memória is, hiszen a helyszínen nem lehet jegyzetelni, később viszont pontosan le kell írnom, amit tapasztaltam.
Az sem árt, ha a próbavásárlónak jók az idegei, mivel az árut, illetve szolgáltatást végül nem veszi meg: az üzlet nyélbe ütése előtt el kell tűnnie. Mártának erre bevált trükkjei vannak a mosdóba távozástól az "a férjemnél maradt a pénztárcám, mindjárt visszajövök" kezdetű kifogásig.
- Egy próbavásárlás átlagos honoráriuma 1000 forint - árulja el Vizi Ferenc -, amiben benne van a felkészülés, illetve a jegyzőkönyv megírása is.

Fotózzon pénzért!
Van érzéke a fotózáshoz? Úgy gondolja, hogy a képei akár egy újságban is megjelenhetnének? Regisztráljon a stockxpert.hu oldalon, amely tulajdonképpen egy virtuális fotóügynökség.
- A működési elv roppant egyszerű - magyarázza Pfaff András, a működtető HAAP Media Kft. társtulajdonosa. - Mi adunk egy weboldalt, ahová a fotósok feltölthetik a képeiket, és ezeket a műveket bárki megvásárolhatja.
A virtuális ügynökség titka az, hogy míg a professzionális fotóforgalmazó cégek több száz dollárt kérnek egy-egy alkotás jogdíjáért, addig itt a képeket néhány dollárért lehet megvenni. Ennek az a magyarázata, hogy a fényképek előállítása a forgalmazónak egy fillérjébe sem kerül. A bevételen az alkotó és a weboldal fele-fele arányban osztozik.
- Szinte minden amerikai újság vásárolt már tőlünk képet, de gyakori ügyfeleink a grafikai stúdiók is - mondja Pfaff András.
Nyulászi Zsolt 42 éves számítógépes programozó hat éve kezdett hobbiból fotózni. Először a természetben megörökített képeit töltötte fel a világhálóra, amióta azonban rábukkant a stockxpert.hu oldalra, már tudatosan olyan témájú fotókat készít, amelyekről sejti, hogy tömegigényt elégíthetnek ki. - Általában életmóddal és az üzleti élettel kapcsolatos képeket készítek - mondja.
A fotózásnak persze vannak szabályai. A képen például nem látszhat felismerhető márka, és csatolni kell a szereplő modellek nyilatkozatát. - Ezt csakis mellékállásként érdemes elkezdeni - állítja Nyulászi Zsolt. - A szükséges félprofi felszerelés 200-300 ezer forintba kerül. Egy hobbifotós havonta 20-50 dollárt kereshet, de aki kicsit több időt szán rá, egy év alatt összehozhatja akár a fényképezőgépe árát is.

Készítsen ötletes ajándéktárgyakat!
Az ózdi Sztrakayné Baraxa Éva 1993-ban az első gyermekével volt gyesen, amikor a kezébe került egy kézműves praktikákkal foglalkozó újság. Ezt látva kedvet kapott a szalvétaalapú képek készítéséhez. - Első olvasásra egyszerűnek tűnt - magyarázza. - Leválasztom a mintás szalvéta legfelső rétegét, ráragasztom egy falemezre vagy gipszöntvényre, majd a képet speciális lakkréteggel vonom be, és máris kész az esztétikus szobadísz.
Persze voltak nehézségek. A leheletvékony szalvéta rendszerint ráncos maradt. De az asszony nem nyugodott, amíg rá nem jött a tökéletes kivitelezés nyitjára. - Utána már könnyen ment minden - emlékszik vissza. - Nemcsak képeket készítettem, hanem díszítettem dobozkákat, kenyértartót, de még éjjeliszekrényt is.
Éva időközben visszament dolgozni a munkahelyére, egy cukrászdába eladónak, de a kézművességet nem hagyta abba. - Lassanként elterjedt a tevékenységem híre - mondja. - Egy tanárnő például felajánlotta, hogy beviszi az iskolába néhány munkámat, és egy kozmetikus is vállalta, hogy kiteszi az üzletében a képeimet.
A 35 éves nő immár sokféle egyedi ajándéktárgyat készít a hungarocellből kivágott és kifestett figuráktól a díszes cserepekig. Egy szalvétaképet 500-700, egy fadobozt 700-1200 forintért kínál. Két éve van saját honlapja is, egy esztendeje pedig úgy döntött: főfoglalkozású kézművessé válik.
- Amit csinálok, nem népművészet - jelenti ki -, de nem is tömegcikk, hiszen sokat dolgozom vele. Afféle kakukktojás vagyok az ajándéktárgy-készítők között. Ezért is lett a honlapom neve kakukktojas73.gportal.hu.

Kézbesítsen!
Ismert és elterjedt pluszkereseti lehetőség a reklámújságok kézbesítése. Nem véletlenül: a feladat egyszerű, és a munka mennyiségét is a jelentkező határozza meg.
- Aki csak napi két-három órát tud erre szánni, az annyi feladatot kap - állítja Antal Gábor, a terjesztéssel foglalkozó GMA Flyers ügyvezetője. - Az sincs kikötve, hogy az illető mely napszakban dolgozzon. Csak az a fontos, hogy az adott határidőig kivigye az újságokat és szórólapokat a kijelölt címekre. Egy mellékállású kézbesítő teljesítménytől függően 50-200 ezer forint között kereshet. A számlaképesség és az autó alapfeltétel.
A budapesti Szabó Péter futárként dolgozik, és mivel általában délig végez, utána újságkihordással egészíti ki jövedelmét.
- Egy lakótelepen 3-4 óra alatt akár 6-8 ezer reklámkiadványt is kézbesítek, de kertes övezetben természetesen sokkal kevesebbet - mondja a 40 éves férfi. Tudják ezt a megbízók is, ezért ez utóbbi területeken magasabb az egy újságra számított fizetség. - Havonta 60-120 ezer forint jön össze, de ennek a negyede elmegy benzinre és parkolásra - állítja.

Írói ambíciói is hozhatnak a konyhára
Számos weboldal létezik, ahol az önjelölt irodalmárok publikálhatják verseiket, novelláikat. Van olyan is, ahol fizetnek a feltöltött írásokért, például a Kántor Károly által indított virtus.hu.
- Az olvasók értékelhetik az egyes cikkeket, és ennek alapján naponta szétosztjuk a hirdetésekből befolyt pénzt az utolsó 24 órában megnyitott írások szerzői között - mondja. - Ezek kis összegek, eddig nem haladták meg a cikkenkénti ezer forintot. Általában akkor fizetünk, ha egy szerzőnek összejön 15 ezer forintnyi honorárium.
Ahhoz képest, hogy Amerikában egy ismertebb blogíró évente 50-70 ezer dollárt is keres, a virtus.hu tiszteletdíja szinte jelképesnek mondható, Kántor Károly szerint azonban a helyzet folyamatosan javul. - Minél többen publikálnak nálunk, annál nagyobb a hirdetési bevételünk, és így egyre többet tudunk fizetni a szerzőknek - mondja.
Maka Csilla egy jászberényi öntöde megbízott kereskedelmi vezetője, szabad idejében verseket és novellákat ír. A virtus.hu oldalon "Makacs" néven közölt művei 83 százalékos átlagos tetszési indexszel a legkedveltebbek közé tartoznak. - Eddig egy év alatt 17 340 forintot kerestem írással, de igazából nem ez számít - állítja. - Nekem sokkal többet jelent az olvasók és a többi szerző véleménye. Nemrég az itt közölt írásaimra felfigyelt egy folyóirat, és felkértek, hogy dolgozzam nekik is. (Reader’s Digest)

PIACKUTATÁS HÍREK: